Wednesday, February 2

YaAllah, lindungilah mereka!


S a l a m .

Saya takde ape nak cakap panjang. sebab saya tahuu belog saya ni tunggang langgang. takde cerita menarik pun tapi hanya sekadar share2 cerita.Guys and readers.As kte tahuu kerusuhan Mesir makin menjadi jadi angkara Mubarak tu taknak letak jawatan kan kan .tamak betul. da 30tahun memerintah pun still berdegil. dah tu nak pass kan takhta tu kat anak dia pulak .haishh pe nak jadi.

ni abg saya. dia mohd helmy.dia syg akuu :')
Guys, as Malaysian kita samasama doakan org org kita kat sana agar dorang selamat ok.student al azhar ke, alexandria ke.bukan tu je, muslimin muslimat warga mesir jugak .Saya memang risauuu. mana tak nye,abg saya ade kat sana.student al azhar university. abg emy. kte risaukan pelajar2 kte kat sana kan. apatah lagi ni darah daging kte sendiri. dalam hati sumpahhh risau. hanya Allah yg tahu :'(  pagi pagi buta after subuh,terus on tv cari berita. takkesah la awani ke tv3 ke . lagi kesian kat ibu. Aku blum bangun terbongkang atas katil lagi da kejut kejut aku suruh teman dia tgk tv nak tgk berita pasal mesir. pagi pagi lagi dah panggil "ainn,bangunnn.teman ibu.nak tgk pasal abg!" . .yaAllah sedih nya aku rasa. aku tatap je muka ibu pagi pagi td. ibu kusyuk tgk berita. 

masa kami kecik .saya kat tgh.diapit 2hero tahfiz al-azhar :') kiri:abg ejam.aku & abg emy


Mama, Bapak, Abg Ejam .... pagi pagi td taktentu arah. abg ejam tu pun ex student al-azhar jugak.dia baru tamat blaja last month. and balik sini terus dahh. dia sendiri taksangka jadi sampai dasyat camni. aku pun takterlepas follow latest latest news pasal egypt. revolusi sana. aku ingat lagi, 3hari lepas , malam, tibatiba bapak ibu mama and abg ijam kelam kabut 1 rumah. aku pelik kot. bapak siap kelua pegi kedai beli i-talk yg utk bcakap fon tu. tp takberbaloi kawan kawan. . seklai call,takdapat. duakali call, takdpt. tigakali call,baru diangkat. tapi ape yg sempat? sempat dgr abg aku bg salam and cakap sana huru hara . tu je . lepas tu putus. after that and sampai skg takdpt contact da even sms or online. kat sana dah connection da kene cut off.

2hari lepas, malam jugak . family bestfren abg aku (abg aizal) dtg rumah . maghrib pulak tu.dorang dtg dari jauh. semata mata nak bertanya khabar and ramalan ahli family kami yg dekat mesir tu. ape yg aku pasti, mak dye ade bgtau, mak dye call anak nye tu [abg aizal] tp dpt ckp skejap.and plg mengejutkan blh dengar letup letup bom and tembakan. ruparupa nya belakang rumah dorang je. Astagfirullah yaAllah .......... aku speechless !

Lindungi abg aku, rakan rakan dan students Malaysia di sana,yaAllah!

abg aku, abg aizal, abg gad, kak imah and ade yg lain kawankawan abg aku. *lupa nama T_T






Aku follow berita. setiap daripada nya. keadaan sana sangat teruk. kucar kacir. termasuk cairo airport. pelajar yg nak balik and pelancong2 tersangkut kat airport berjam jam. almost Alexandria students ramai balik. ramai yg ade kat cairo airport even terkandas. tapi al-azhar students mane? konfem ke semua ade dekat rumah negeri? tapi abg aku takde kat rumah negeri. kami  taktauuu dia ade kat mana. yaAllahhh, buntun nyaaaa kami. keluarkan mereka dari area mesir! apa yg aku tahu,if ada dekat rumah negeri masingmasing, dekat dgn malaysian hall. which is ade kedutaan malaysia kat sana. if i'm not mistaken la.depends on abg aku lagi sorg tu ckp (abg ejam). 

Now, dekat Alex da ade berbunuh bunuhan . Nauzubillah ! almost 6ribu penjenayah dalam penjara dibebaskan. dibebaskan macam tu je. yeahh sebab police semua takde. police berkumpul dekat satu kawasan ni shj.sory aku takpasti. yg skg keluar ialah askar! and skg jugak siap dah keluar dgn kereta kebal,kapal kebal perang darat,senapang senapang. .bak kata abg aku,takde dulu ni semua. Hai kamu gundah gulana yaAllah. penjenayah yg sehelai sepinggang dibebaskan dr penjara dgn takde takut ape lagi merompak rumah rumah camgitu je. bunuh bunuhan.. sbb mereka memerlukan pakaian dan lainlain! mereka tak peduli rumah mana sekalipun! 6RIBU guys ! mereka sgt ramai and berbahaya! 







YaAllah . .  aku dgr berita jgk . tadi lg sekali melaporkan . bekalan makanan sana da makin berkurang and makin tipis .lagi susah la abg aku and kawan2 dia nak survey lepasni. yg aku pasti, diorang nak jejak kaki keluar rumah pun takboleh! dilarang! silap silap kene tembak . . . dgn jutaan manusia dlm rusuhan tu. Class takpayah cakap laa. memang dah tak pk la semua tu. ape yg aku tahu skg, kerajaan akan bawa pulang semua pelajar Malaysia yg ada dekat sana if kerusuhan makin takterbendung or lebih tepat under controlled. FREE of charge.






Masalah nye kau tau tak wahai kerajaan, orang orang besa mahupun menteri Mesir sendiri pun dah tinggalkan Mesir ! demi menyelamatkan nyawa mereka. tapi warganegara asing mcm mana? YaAllah ..... mereka islam tapi . . . . selamatkan abg aku . yaAllah, mesti abg aku tgh takut ke skg? Lindungi mereka tuhan . moga al-Quran menjadi penenang mereka :')

yaAllah tolong yaAllah ..... lindungi mereka ... selamatkan abg aku dan rakanrakan nya kat sana! abg, moga abg dapat balik . . 



Bayangkan kalau jadi dekat negara kitra apatah lagi melibat kan ahli keluarga kita..darah daging kita ...
aku dan family dah rasakannya. jangan lah ego . hanya sekejap. angkat tangan ucapkan doa agar mereka diselamatkan. tolongggg yaAllah ... yaAllah, kami memohon . jantung kami takberjenti berdebar kerisauan .


tu kakak sedara :)


to abg : abg, ramai suh sampaikan salam kat abg tp mcm mana. ktorang nak contact abg pun takdpt. abg ade dekat mana skg pun ktorang taktau. sepi tanpa berita. satu je kami harap, moga abg selamat and jaga diri sana. .  

mereka abg aku. aku bangga jd adik dorang. hero aku yg slalu protect aku.saketkan hati aku jugak :)
masa : raya 2004 !

kiri : nizam | kanan : emy
lokasi : Mesir. (winter season)

Allah menentukan segala galanya . . . . . .  


Amin ~



No comments: